Buddhista tanító – Államvizsgára megvilágosodás

buddhista tanító

A leghaszontalanabbnak vélt egyetemi képzések nem hivatalos leírásai, 4. rész

Buddhista tanító képzés van a 21. században Magyarországon akkreditálva. A buddhista tanító, mint BA képesítés a Tan Kapuja Buddhista Főiskolán szerezhető.

Buddhista tanító képzés manapság (2020)

Magyarországon 2020-ban, mint sok más országban, rengeteg olyan felsőoktatási képzés van, amit rengeteg ember végez el, és még több ember tart teljesen feleslegesnek. Előbbi nem zárja ki utóbbit. A Buddhista tanító szak, mint főiskolai képzés az egyik ilyen haszontalannak vélt parcellája a magyar felsőoktatásnak. Sokszor úgy tűnik egy buddhista tanító szakos maga sem tudja, mihez kezdhet egy ilyen diplomával. Az biztos, hogy a semmihez elég. Hozzá kell tenni, ahogyan a tanári szakosok között is van olyan, akiből nem lesz tanár, buddhista tanítói szakra is sokan járnak inkább az érdeklődésük, mintsem a tanítói pálya miatt.

Szokatlan lehet egyébként, hogy az európai, leginkább magát kereszténynek valló Magyarországon van az egyik, ha nem az egyetlen akkreditált buddhista felsőoktatási intézmény nyugaton, már a kelethez képpest. Hol máshol is lehetne, hisz mi magyarok, mindenek mellett még pluszba ehhez is értünk.

A Buddhista tanító szaknak otthont adó intézmények

Különböző híres, akár hírhedt egyetemek vállalják, bírnak a kellő potenciállal, hogy rengeteg haszontalannak vélt szakot elindítsanak 2020-ban. A buddhista tanító szak ebből a szempontból mondhatni kilóg a sorból, ugyanis csupán egy intézmény képzési palettáján érhető el:

| Tan Kapuja Buddhista Főiskola |

A képzés célja

A buddhista tanító alapképzési szakon folyó oktatás célja a buddhista hittudomány különböző megközelítési módszereket alkalmazó ágaiban jártas szakemberek képzése, akik alapszinten ismerik a buddhista vallás kialakulásának történeti előzményeit és hátterét; a Tan alapvető tételeit lefektető Sákjamuni Buddha életét és tanításait; a buddhizmus széles körű elterjedésének folyamatát; a buddhizmus meghatározó filozófiai iskoláinak kialakulását és eszmerendszerét; a buddhizmus világiak részére kidolgozott életgyakorlatát, meditációs praxisát; a buddhizmus szentiratait és kommentárirodalmát; a buddhizmus művészetét és kultúráját; továbbá a hagyományos buddhista tanításnak a modern ember gondolkodására gyakorolt kiegyensúlyozó és átformáló hatását. A képzés 6 féléves, a tanulmányok során megszerzendő kreditek mennyisége 180, írja a felvi.hu.

Mire specializálódik egy buddhista tanító?… Semmire

Az alapképzési szakon specializációkra tagozódó képzés zajlik, amelynek keretében a hallgatók a szak kötelező jellegű hittudományi törzsanyagának elsajátítása mellett további hittudományi ismeretek vagy a buddhista hittudomány művelésének szempontjából kiemelkedően fontos segédtudományok terén szereznek jártasságot. A szakon két specializáció közül választhatnak a hallgatók, az indulási függvény a jelentkezők számán áll. Választhatóak a buddhista gyakorlat és a buddhista összehasonlító vallásbölcselet specializáció, olvasható a TKBF tájékoztatójában.

Mit is tud egy Dharmatanító a TKBF után?

Egy vicces buddhista biztos ide is azt írná, hogy semmire, de a helyes válasz; mindent, többek között. Természetesen jártasságot szerez a keleti kultúrában, filozófiában és nyelvekben is. Megtanul rengeteg mindent önmagáról, és 200%-on képes kezelni a „soft skill”-jeit. Olyan kortünetekkel, mint a stressz, visszakézből, hetykén bánik el, és még az is lehet, hogy bezsebel egy két menő sziddhit*. Utóbbira persze nincs biztosíték, ciki is lenne, ha azért reklamálna valaki a pénztártól való távozás után, mert a záróvizsgán rosszul magyarázott egy definíciót, mikor kibillent a lótuszülésben levitációból. Arról ugyan nem írnak a hivatalos oldalakon, hogy a végzősök még mindig tömegközlekedve járnak-e az utolsó félévben is, vagy addigra megtanulnak átrepülni a reggeli tumultuson. Ha más nem legalább, szellemileg felülemelkednek a korlátozásokon, esetleg átrezegnek rajtuk.

Az egyik leghaszontalanabbnak vélt egyetemi képzés

Azt lehet mondani elfogadható, hogy többen úgy vélik a buddhista tanító szak haszontalan. Ami talán problémás, bár még nem kifejezetten botrányos, hogy több, ezt a szakot elvégző személy is ezt gondolja. Nevüket misztikus homály fedi, mi más. Persze sok más egyén nem tudja ezt gondolni, mert azért elég sokan nem is tudnak a szak létezéséről sem, sokszor még az oktatás világában dolgozók sem, ez is lehet egy misztikus vonás. Ami egészen biztos, hogy a TKBF-en tanulók rengeteg hasznos tudást, és készséget fejlesztenek ki magukban a végzésig, amit az élet számos területén lehetnek képesek kamatoztatni, akkor is, ha nem vállalnak tanítói munkát. „Non plus ultra” meg a történetben, hogy azért már mégsem annyira ciki, ha BA diplomával befigyel némi megvilágosodás is.

*sziddhi: (szanszkrit) paranormális, természetfeletti, mágikus képesség

A megvilágosodásról több itt.

A cikksorozat előző részei: szabad bölcsészetpedagógia szak, tanárképzés.

Spread the love

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top